Friday 5 August 2016

Short of breath

Antara persoalan yang sering timbul di kalangan pengidap gerd adalah masalah pernafasan. Saya lebih suka menamakannya tidak puas bernafas instead of sesak nafas. Mengapa masalah ini terjadi dan apa kaitannya dengan Asid refluks?  Apa yang terjadi sebenarnya tak susah pun untuk kita faham. Bila asid naik ke atas adakalanya dia akan sampai ke tekak dan dapat masuk ke 'airway' atau salur pernafasan kita serta paru-paru.  Kekerapan asid yang naik tu pulak akan menyebabkan salur pernafasan itu menjadi sedikit membengkak sehingga menyebabkan salur itu menjadi sedikit sempit. Laluan untuk udara masuk dan keluar agak terhad. Itulah sebabnya kita akan merasa seperti tidak puas bernafas.
Bagaimana pula dengan asma? Asma mempunyai hubungkait yg rapat dengan gerd tetapi masih belum di ketahui lagi penyebab hubungkait tu. Ubat untuk asma dipercayai boleh menyebabkan asid refluks. Asid refluks pula boleh menyebabkan asma menjadi semakin teruk.
Biasanya apa yg selalu saya lakukan dalam situasi ni ialah mengurut bahagian belikat terutamanya sebelah kanan. Saya kurang pasti kenapa dengan berbuat demikian pernafasan saya menjadi lebih elok but it always works.
Untuk memulihkan semula pernafasan, kena la kita stopkan asid refluks. How? Of course la dengan penjagaan makanan. Kalau ada pun suplemen yang boleh membantu melegakan pernafasan, itu cuma sementara aje. Kalau asid refluks tak dapat dihalang pi mai pi mai tang tu jugak. Kita ambik suplemen dengan anggapan dia memulihkan pernafasan kita. On top of that makan tak di jaga dan tanpa kita sedari keadaan sebenarnya menjadi semakin buruk. Sebabnya kita cuma menghilangkan simptom bukannya masalah sebenarnya dari mana ianya bermula. Sama lah jugak kalau kita consume air yang tinggi tahap alkalinya. Simpton hilang tapi masalah dasar?

5 comments:

  1. Penerangan yg bagus akak.. semoga banyak lagi artikel mcm ni..

    ReplyDelete
  2. Tkasih info dan tips berguna ini
    Semoga Allah ganjarkan dgn pahala berlipat ganda

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  4. kalu org tu takde refluks, ada kemungkinan ke dia akan rasa tak puas nafas jugak kak?

    ReplyDelete