Monday 15 August 2016

Chest pain, GERD and anxiety


Salah satu sebab utama sakit dada yang bukan di sebabkan oleh jantung adalah GERD. Bagaimana terjadinya demikian? Asid refluks yang kerap akan menjadikan pedih ulu hati (Heartburn). Dada akan rasa panas, sakit dan kadangkalanya menyucuk.
Macammana pulak anxiety menganggu sistem penghadaman? Salah satunya adalah tindakbalas 'Fight and flight'. Bila tindakbalas ini diactivate ianya akan mengempam darah bersama adrenaline dan semua hormon stress akan bersedia untuk bertindak.Ini lah yang membuat kita berpeluh, rasa resah dan menjadikan jantung kita berdegup kencang. Dari sudut Gerd pulak ia akan menjadikan perut huru hara. Ia mengeluarkan darah dari dalam perut dan menghantarnya ke bahagian badan yang lain seperti kaki dan tangan supaya dapat membekalkan kadar oksigen yang lebih tinggi kepada bahagian badan tersebut. Bila perut kekurangan darah ini ia akan membuatkan keupayaan perut melakukan kerjanya menjadi berkurangan iaitu penghadaman. Masalah penghadaman yang berpanjangan ini lah yang boleh menyebabkan terjadinya Gerd.
Bila kita resah atau panik, otot-otot akan menjadi tegang dan kalau kita terus menerus berada dalam situasi ini, ia akan menyebabkan kesakitan. Bila anxiety menaikan kadar degupan jantung dan menaikkan tekanan darah, ia juga boleh menyebabkan sakit dada.

https://www.facebook.com/groups/GastrikAsidrefluk/

No comments:

Post a Comment