Saturday 6 August 2016

Pengalaman seorang sahabat....

Berikut pegalaman sahabat kita. Baca dgn hati terbuka ya.
Assalammualaikum dan salam sejahtera.Tak tahu nak mulakan dari mana.Sekadar perkongsian dari pgalaman yg lalu.Moga jadi iktibar buat yg membaca dan mengalaminya.Penghujung tahun 2013 menjadi detik hitam yg tak mungkin akan sy lupakan sepanjang hayat.Bermula dgn pernafasan yg tidak seimbang,melarat dan melarat hingga akhirnya saya trlantar tak berdaya.Keluar masuk hospital jadi rutin harian.Setiap malam suami hantar saya ke kecemasan.Setiap kali itu jugalah darah saya diambil untuk ujian.Tangan saya lebam teruk sampai tak tau mana tempat lagi harus dicucuk.Doktor sendiri bingung.Stiap hari ECG dibuat,tapi gerak jantung sy kelihatan normal.Begitu juga dgn keputusan darah.Sy alami kesukaran bernafas setiap hari.Awalnya simptom tersebut cma menyerang dari waktu asar hingga malam tpi lama kelamaan ia menyerang tanpa mengira masa.Bertalu2 hingga akhirnya saya rasa tak mampu.Suami,emak dan ayah orang yg paling setia menjaga saya ketika itu.Asal trdengar ada orang boleh mengubat,mereka akan hantar saya berubat kesana.Tak tau nak gambar macamna pengorbanan mereka.Saya ceritakan bagaimana tulus ikhlasnya pgorbanan suami.Anda tau,waktu saya sakit,saya tak mampu buat ape2,suami uruskn smuanya sendiri.Dia basuh & gosok pakaiannya sendiri.Mkn minum sendiri juga diuruskan sendiri.Time pergi kerja,dia ke tempat kerja tapi baru sempat tulis nama,emak dah menelefon,minta suami balik sebab nampak saya macam orang dah nazak.Hari2 macam tu sampai terdengar suara2 sumbang guru2 mengata mengenai suami saya tapi beliau diamkan saja.Bagi beliau,nyawa saya lebih utama.Dulu,suami saya main emas.Bila saya sakit,duit yg ada tak mencukupi,suami jual semua emas2nya utk tampung perubatan saya.Dapat tak anda byangkan macamna keadaan suami saya hadapi semua ni?Tapi sekalipun beliau tak prnah merungut.Saya nak mandi,mak dan suami yg papah sy kebilik air.Mereka berdualah yg bertnggungjwb memandikan saya,lap badan,dan papah sy smula ketempat tidur.Mak suapkan makanan dalam mulut saya tapi tekak sy tak boleh trima sampai sy menangis sebab jangankan makan,minum air juga saya tak lalu walhal badan sy sudah cukup lemah.Saya banyak menangis sampai satu hari mak saya kata ' kalau mak tau kkcik nak jadi macam ni,mak taknak lahirkan kakcik atas dunia ni.Sakit kkcik sekarang,sakit lagi jiwa mak yg lahirkan kakcik kedunia..'Airmata saya mengalir deras dgar kata2 mak ni.Saya rangkul mak erat.Saya faham mak tak sanggup tengok sy trus dlm keadaan sedemikian.Saya alami sakit ni setiap hari,bukan sesekali.Apa ada yg lebih teruk dari ni?Setiap hari sy fikir saya akan mati.Hidup sy dalam ketakutan.Sy takut klu2 sy terlelap,nyawa saya akn direntap.Macam2 dalam fikiran.Pun begitu,solat sy tak pernah tggal.Mak tlg sy ambil wudhu'.Disebabkan pnyakit ni juga,sebulan saya terlntar di wad.Sy trauma.Trauma yg amat.Lelah doktor hospital kerajaan ni mengesan penyakit saya tapi tetap tak jumpa petunjuk.Smpai akhirnya mereka rujuk sy kebahagian pyschiatrist.Malunya saya bukan kepalang tapi saya tahankan jua.Saya tau saya tak gila.Hasil ujian sebnyak 3 peringkat,pakar pskiatrik bergelar Dato' sahkan bahawa saya BEBAS dari sebarang unsur penyakit mental.Alhmdulillah,syukur.Tapi suami yg tak pernah putus asa,tetap juga ikhtiar utk penyembuhan saya.Dan akhirnya beliau bawa saya kehospital swasta,KPJ.Disitulah baru saya tau bahawa saya salah seorang dari penghidap penyakit misteri bernama GERD ini.Dulu,saya fikir cuma saya satu2nya mnusia yg mnghidap penyakit ini tapi setelah dibuat research,baru saya tau ramai lagi rupanya yg senasib dgn sy bahkan lebih teruk lagi.Perlu utk sy kongsikan juga disini,sewaktu penyakit sy ini ditahap kronik,sy TAK pernah putus harap pada Allah.Selain ikhtiyar,doa merupakan senjata terpenting saya.Penyakit ini buat sy sentiasa muhasabah diri.Sampai satu saat,bila rasa dah tak trtanggung,saya mnta Allah ambil nyawa saya tapi Allah Maha mengetahui apa yg trbaik buat hambanya.Pernah sy tanya pada suami,knpa Allah uji saya macam ni.Trbaring macam orang yg tggu masa utk pergi.Lalu jwb suami saya 'Sayang,jangan tanya saya soalan macamtu.Selama ni,saya tak pernah kisah hntar sayang berubat kesana sini tapi saya kisah bila syg persoal taqdir Allah.Syg orang belaja agama.Allah Maha tau ape yg terbaik utk hambanya.Klu syg betul2 sygkan sy,hargai apa yg sy dh buat utk syg selama ni,sayang kena lawan penyakit ni utk saya'.Allahhu.Meraung sy dibuatnya.Saya rangkul suami erat.Dalam hati saya berdoa supaya Allah masukkn suami saya kesyurga tanpa hisab.Dan antara moment yg paling tak dapat saya lupa,waktu sy trlantar dihospital.Suami diserang cirit birit tapi beliau tetap berkeras utk temani saya.Malamnya beliau tdur di lantai hospital tanpa alas.Disebbkan cirit birit,habis basah seluarnya tanpa sempat beliau ketandas.Allahhuakbar.Betapa Malaikat mencatatkn kebaikan buat suami sebegini dek sygnya trhadap isteri.Dia tak pernah putus doa trhadap sy.Hari2 beliau mnta sy redha dan kuat melawan penyakit istimewa ini.Dek kerana pengorbanan suami yg tak trkira inilah akhirnya sy bangkit bersungguh2 utk melawan.Dan hasilnya,Alhmdulillh,saya sembuh 100% seperti sekarang.Pada sesiapa yg kata pengalaman sakit saya tak cukup teruk seperti apa yg kalian alami sekarang,boleh tanya pada orang sekeliling yg pernah menghidap penyakit ini.Saya diberitahu bahwa ada pasangan yg TELAH bercerai kerana kegagalan pasangan dalam memahami penderitaan yg dialami oleh pasangannya.Kalau kalian rasa kalian teruk diuji,percayalah bahwa hakikatnya bukan hanya kalian,bahkan org yg menjga kalianlh sbenrnya yg di uji lebih lagi.Klu kalian yg dipilih untuk menjga mereka,blum tentu kalian dapat mnyempurnakn taggungjwb menjaga mereka sbgaimana sabar dan tabahnya mereka menjaga kalian saat diuji.Benar.stiap ujian manusia itu berbeza2 tapi percayalah,Allah tidak pernah mentaqdirkan sesuatu utk sesuatu yg sia2.Percayalah.Ubat yg paling mujarab utk melawan sakit ini adalah diri anda sendiri!Jgn putus harap pada Allah.Sy pernah lalui dan saya berharap,anda juga akan kuat utk melalui semua ini.Penyakit gerd ini tiada ubat yg khusus melainkan penyerahan sepenuhnya terhadap Allah setelah berusaha utk merawatnya.Di dalam konteks akidah,trdapat 2 qada' yakni ketetapan.Yg satunya dipanggil muallaq,yg satunya lagi dipanggil mubram.Apa itu qada' muallaq?Qada' muallaq adalah qada' yg boleh berubah manakala qada' mubram adalah qada' yg tidak boleh berubah kerna mengikut ketetapan Allah sejak azali.Waktu mati,tarikh mati semuanya adalah tetap.Itu yg dinmakan sbgai qada' mubram.Tapi bagaimana cara utk kita mati,bergantung pada ikhtiyyar,usaha kita sendiri.Klu kita ingin mati dalam keadaan beriman,jangan pernah tggal solat,zikir dan Al Quran kerna siapa tau,pada saat itulah ajal kita dtang dan ini yang dinamakan sebagai qada' muallaq,qada yg boleh berubah mengikut jalan usaha dan pilihan.Percayalah,sakit adalah waktu terbaik utk muhasabah cinta kita kepada Allah.Lihat orang lain dgn penuh kasih syg kerana batin yg suci hanya akan bercantum dgn batin yg suci jua.Jika kita melihat orang dgn pnuh perasaan benci,dari awal hingga akhirpun kita tak akan kenal erti penerimaan.Brlapang dada,maafkan apa jua kesalahan insan.Mgkin ada kekhilafan kita hgga diuji sedemikian rupa.Buat smua yg masih bertarubg dengan pnyakit ini,smoga Allah memprmudahkan laluan anda.Alhmdulillh,saya telah bebas stelah melalui berbagai bentuk ujian.Semoga Allah melimpahkan kurniaNya buat kalian juga.Agi idup agi ngelaban.Selagi hidup,selagi itu kita lawan!Selamat berjuang..

1 comment:

  1. Saya salah seorang pesakit GERD yang teruk juga... Kalau ada masa terluang boleh whatsapp saya di no 0105598810 untuk perkongsian

    ReplyDelete