Friday 12 August 2016

Helicobacter Pylori

Helicobacter Pylori atau H.pylori merupakan sejenis bakteria yang boleh masuk ke sistem penghadaman kita melalui makanan, air, atau alatan yang kita guna untuk makan. Setelah sekian lama barulah di sedari yang merokok, makanan pedas atau stress bukanlah penyebab ulser tapi H.pylori. Bakteria ini bijak menyembunyikan dirinya di dalam lapisan perut, Bila dia dapat masuk ke dalam perut, dia akan menyerang lapisan perut yang melindungi perut dari asid perut. Hpylori merosakkan lapisan perut dan asid akan dapat masuk ke lapisan perut dan terjadilah ulser. Namun bukan semua orang yang dijangkiti H.pylori akan mendapat ulser. Antara simptomnya adalah perut kembung, muntah-muntah, penurunan berat badan, dan sendawa yang mana tidak dapat di hilangkan walaupun dengan menjaga pemakanan.
Bagaimana nak tau kita ada H.pylori atau tidak? Antaranya kita boleh menjalani endoskopi di mana kamera kecil akan di masukkan melalui salur makanan ke perut. Kita juga boleh menjalani ujian yang dipanggil Urea Breath Test dimana pesakit akan diberikan cecair khas yang mengandungi urea. Kemudian anda akan disuruh menghembus nafas ke dalam beg khas. Jika ada Hpylori, dia akan menukarkan urea ke karbon dioksida.
Jika didapati positif, 2 jenis antibiotik dan ubat untuk mengurangkan asid akan di bekalkan selama 2 minggu. Pemakanan juga harus dijagas, sama seperti pengidap gerd.
Apa kaitan Gerd dan Hpylori?  Hpylori akan mengurangkan risiko seseorang untuk mendapat GERD dan jika anda mengidap gerd, walaupun Hpylori dapat dibunuh, ia tidak akan mengurangkan simptom gerd.

No comments:

Post a Comment