Sunday 21 August 2016

My thoughts, my mind

Saya seorang yang optimist. Dalam kamus hidup saya tak ada perkataan putus asa. Itulah sebab bila doktor beritahu, saya tak boleh sembuh saya GERD, saya tak boleh terima. Walaupun masa tu nak mengharung hidup dari sehari ke sehari pun seksanya Allah aje yang tau. Dah la sorang. Tak jumpa lagi kawan yang senasib. Doktor pun tak banyak bagi maklumat. Nasib baik la ada Pakcik Google. Hari hari la duk mengodek, keluar la penyakit mengarut ngarut, saya tak peduli pun. Alhamdulillah tak pernah pulak saya kena 'panic attack' bila meng'google' symptom. Dari situ saya banyak belajar dan faham.
Saya berdoa supaya saya atau sesiapa sahaja tak perlu lagi lalui sakit macam dulu. Tapi kadang kadang bila menengok attitude orang keliling kawan kawan saya yang sakit tuh terlintas jugak, kau kena baru kau tau langit tinggi ke rendah. Kadang kadang saya nengok manusia manusia macam ni la yang buat kawan kawan saya lambat baik. Mencemuh, menghina, memandang rendah dan menuduh kawan kawan saya mengada ngada. Namun begitu, saya mendoakan kawan kawan saya kuat dan menjauhkan diri dari orang orang yang begini. Selalu positifkan diri.
Sympton Gerd masih lagi dalam kadar yang boleh di tolerate tapi symptom Anxiety agak susah. Melalui hari hari dengan bermacam macam rasa dalam kepala memang menyiksakan. Tiap tiap hari risau dan takut. Urusan kerja dan rumahtangga terganggu. Saya pun tak tau macam mana saya lalui hari hari tu. Makan tak lalu, malas nak bersosial. Saya seorang yang amat aktif di Facebook dan tiba tiba saya menghilangkan diri .
Saya agak keliru jugak bila ada yang masih kata sakit teruk masih aktif di Facebook dan sempat pulak menjual berbagai suplement padahal diri sendiri pun belum sihat lagi. Lebih teruk lagi yang menyamar bekas pesakit hanya untuk menjual suplement. The worst menyamar 'doktor'. Saya memang sangat anti dengan golongan ini.

No comments:

Post a Comment