Saturday 6 August 2016

Mengapa terjadinya asid refluks


Perut mempunyai dua injap , sfinkter yang lebih rendah esophageal ( LES) ( di bahagian atas perut ) dan sfinkter pyloric ( di bahagian bawah perut ) . Sfinkter pyloric adalah injap sehala , manakala LES direka untuk membuka kedua-dua hala .
Apabila tekanan (penghasilan gas ) yang berlebihan terkumpul di perut , di sebabkan ketidakhadaman makanan akibat kurangnya pengeluaran asid serta pH asid yang tidak optimum (antara ph 1.5 ke 3) bagi membolehkan pembukaan sfinkter pyloric , hanya satu pilihan sahaja yang ada iaitu : Buka LES .
Pembukaan LES membolehkan pelepasan tekanan (asid perut dan makanan separuh hadam ) ke dalam esofagus dan itulah yang biasanya membawa kepada gejala pedih ulu hati dan refluks asid .
Walaupun perut anda tidak menghasilkan asid yang cukup , apa-apa jumlah asid pergi ke dalam esofagus akan mengakibatkan gejala tidak selesa kerana esofagus tidak direka bentuk untuk mengendalikan asid perut . Pembukaan kerap LES ke arah esofagus akan menyumbang kepada injap lemah yang menggabungkan masalah itu .
Terdapat banyak keadaan perubatan yang berbeza yang boleh mengubah warna air liur seseorang, tetapi sebab-sebab yang paling biasa bagi menjadikan air liur berwarna putih adalah mulut kering , ubat-ubatan, jangkitan pada bibir , pipi , dan gusi , masalah penghadaman dan keadaan autoimun . Kebanyakan kes tidak serius dan sering didapati bahawa air liur akan kembali normal dengan sendiri.
Refluks asid yang kronik dan penyakit berpunca gastroesophageal kadang-kadang juga boleh menyebabkan perubahan air liur . Air liur pekat dan ludah putih adalah symptom biasa apabila perut seseorang cuba untuk mencerna makanan yang di ketahui akan menganggu saluran pencernaan.
Esofagus tidak direka untuk terdedah kepada kandungan asid dari perut. Badan kita akan menafsirkan keadaan ini sebagai bahaya dan bahagian-bahagian sistem saraf autonomi menganggap asid ini telah berada di tempat yang tidak sepatutnya . Isyarat amaran akan dihasilkan . Ia memberitahu badan untuk bertindak balas untuk melindungi esofagus . Tisu badan bertindak balas melalui pelbagai mekanisme termasuklah membuat mukus .
Ini adalah gejala yang biasa bagi sesetengah pesakit GERD. Ia begitu melekit sehingga mereka berasa seolah-olah mereka terpaksa menarik keluar mukus itu keluar dari belakang tekak dengan menggunakan tangan .Sensasi ini adalah disebabkan oleh bengkaknya tisu tekak kerana ketebalan dan kepadatan lendir yang dihasilkan itu.

2 comments: