Saturday 6 August 2016

Perut dan kekuatan mental

Perut n otak mmg mempunyai kaitan yg rapat. Itu tak boleh di nafikan. Sedikit kekacauan pada emosi boleh menyebabkan fungsi perut terganggu seperti gangguan pada sistem penghadaman.
Untuk menagani anxiety pulak kita mesti ada kawalan minda yg kuat. Minda yg lemah akan menyebabkan anxiety semakin menguasai diri kita.
Tetapi betulkah sengaja memakan makanan yg akan menganggu perut, jika kita memikirkan ia tak akan mempuyai effect, boleh menghalang makanan itu dr menggangu kita?
Ada suatu masa saya pernah amat yakin sayur bayam tak akan tinggalkan apa.apa kesan buruk. Dgn berselera saya makan. Akibatnya seminggu perut rasa nak meletup. Pernah juga saya amat yakin air batu juga tak akan ada kesan pada perut. Sama jugak hasilnya. Perut rasa nak meletup dekat nak seminggu. Kalau saya tak rasa takut takut untuk makan makanan yg saya sebut tadi kenapa perut saya terganggu juga? Bukan ke Kalau ikut teori nya kalau kita tak tau makanan tu tak elok untuk kita tak akan apa apa jadi?
Mungkin betul kita boleh mengawal effect makanan pada perut kita tetapi hanya pada yg betul betul boleh memastikan mindanya. Maksud saya, anda di anugerahkan kelebihan yg sebegitu. Jika tidak, mmg tak la jawabnya.
Bagi yg sering memberi alasan rakan rakan kata anda semakin kurus. Cuma fikirkan lojiknya anda tak makan makanan berminyak  atau segala yg di sebut junk food. Bukan ke lojik kalau badan anda semakin susut.tp susut dgn cara yg sihat sbb kita masih makan makanan yg berkhasiat. Lain la ceritanya kalau anda lansung tak makan segala kabohidrat protein serat dan anda semakin kurus. Kemungkinan tak cukup zat mmg ada di disitu.
Lepas tu bila dah rasa semakin kurus anda mula makan semula benda benda yg tak di makan pada asalnya tadi. Dan anda rasa perut anda ok. Ada tak terpikir di sebabkan selama 2 3 bulan anda tak ada mengambil jenis jenis mkanan tu perut anda semakin baik. Namun begitu anda tetap menyalahkan perbuatan anda menjaga pemakanan anda selama 2 3 bulan tanpa memikirkan mungkin apa yg anda buat itu adalah langkah yg betul.
Dan anda mula mengajak org lain yg masih sakit teruk untuk me lupakan niat masing masing untuk menjaga pemakanan kerana anda pikir itu satu kerja sia sia.
Kalau saya bagi tau Pulut tak bagi kesan pada perut. Bagaimana? Sila la makan. Gunalah kekuatan minda masing masing ya. Piece.

No comments:

Post a Comment