Saturday 6 August 2016

GERD and weight loss

Kita bercakap tentang topik yang agak konroversi pulak. Penurunan berat badan yang agak ketara. Ramai di antara pesakit GERD yang menyuarakan kebimbangan mereka atas penurunan berat badan. Ini jugak boleh melarat dan menjadikan pesakit gerd stress seterusnya mendapat anxiety. Pada saya isu ni tak rumit pun. Biasanya pengidap gerd kan kehilangan selera makan. Lepas makan ada pulak yang rasa mual dan nak muntah, perut kembung dan sebagainya. Siapa yang rasa selera kalau hari hari nak mengadap situasi macam tu. (Tapi yang peliknya ada jugak yang masih berselera makan. Haaahhha). Di tambah pula dengan berpantang makan. Mereka digalakkan makan makanan yang direbus, digrill atau dibuat sup. Makan pulak dalam kuantiti yang sedikit.
Lagi satu penyebabnya adalah siapa yang mengikut cara pantang yang saya usulkan tidak akan atau kurang mengambil produk gandum dan sama sekali menolak refined sugar. So apa lah yang nak di herankan kalau berat badan turun banyak.
Lain la kalau akan macam nak rak tapi berat gila gila turun. Barulah ada yang tak kena, Bukan? Nasihat saya fikirkan dulu macam mana nak sembuh. Berat badan kita akan fikir kemudian. Rata rata pesakit gerd dah buat pemeriksaan secara menyeluruh. Tak ada yang perlu dibimbangkan. Kebanyakan yang dah sembuh akan merungut pulak berat badan masing masing naik. Termasuk lah saya.Tapi saya dah bertaubat sekarang.  Dua dua hal nak fikir dalam satu masa , macam mana tu?

3 comments:

  1. saya dah start naik blk..huhuhu

    ReplyDelete
  2. salam kak..boleh sy tau pantang makan akak mcm mana(mengharap)..edy 0149322123

    ReplyDelete