Monday 29 August 2016

Degilnya penyakit ni...

Ada orang tertanya tanya, kenapa susah sangat dia nak baik dari gerd and anxiety ni. Dah jaga makan tapi kembung jugak lepas makan. Well, let me tell you something. Kadang kala kita dah rasa kita jaga makan. Pada hakikatnya belum cukup lagi. Ada certain benda yg tersorok kita tak perasan. Sebab itu saya suka meminta mereka mereka ni cek balik apa yang mereka makan. Mesti ada yang tak kena. Selalunya memang akan terjumpa mana silapnya provided kalau dia jujurlah nak bagitau apa dia makan.
Ada pulak tu dah elok jaga makan. tapi tak elok jugak. Kena pulak nengok dari segi lain. Hati dah bersih ke? Hasad dengki ada lagi ke? Dah maafkan semua orang dan mintak maaf dari semua orang ke? Hati yang bersih ni pun penting untuk sembuh. Kalau hati tu masih belum bersih, tak habis habis hasad dengki, hati sakit aje 24 jam, stress, mcm mana nak baiknya. Bila stress aje mmg efeklah sistem badan especially sistem penghadaman.
Banyak kerja sebenarnya nak baik ni. Nak kena jaga makan, nak kena ubah cara hidup dan macam macam lagi. Bukan senang tau. Hanya yang sanggup aje boleh lepas. Yang separuh separuh jalan ni memang la payah sikit. Korban kan la makan sedap tu sekejap. Kesian perut tu. Lama dah kita pakai dia. Duk menyiksa dia hari hari. Senangkan sikit kerja dia.
Ubah cara hidup.Apa maksudnya?  Kalau suka supper tengah tengah malam tu bawak bawak la berhenti. Kalau merokok pun berhenti. Kalau selalunya nak marah aje cuba kawal kemarahan tu. Bersangka baik dengan semua orang. Jangan asyik nak cari gaduh aja. Kalau rasa dah jauh dari agama, cuba balik ke pangkal jalan.
Kita dah baik maksudnya kita dah boleh hidup macam sebelum kita sakit. Bukan maksud kita boleh kawal sakit tu. Maksudnya dia tak datang lagi menjengah. Kalau rasa dia datang dan kita boleh kawal belum lagi tu. Perlu berusaha lagi untuk sembuh. Best of luck guys......

No comments:

Post a Comment