Sunday 7 August 2016

They need help..

Pagi tadi terdengar la berita di radio, seorang anggota polis tertembak isteri masa bergelut. Asalnya dia nak bunuh diri, isterinya cuba menghalang. Alasan yang di beri, gangguan makhluk halus yang saya percaya dia berhalusinasi. Halusinasi ni kita dengar suara dari luar yang memberi arahan macam macam kat kita. Suara tu bukan datang dari dalam kepala kita.
Pada pendapat saya la, mereka mereka yang macam ni perlu diberi perhatian oleh orang orang keliling terutama keluarga terdekat. Kadang kala bila mereka mengadu keluarga seakan akan tidak percaya dan tidak ambil peduli sebab memikirkan keadaan mereka tidak bahaya. Kadang kadang agak sedeh juga bila kawan kawan yang mengidap gerd and dalam masa yang sama mengidap anxiety atau depress keluarga mereka tidak mengambil tahu. Sebaliknya mencemuh dan kutuk lagi macam macam. Mengadalah , saja buat buat cerita la. Kadang kadang pesakit dah hantar ugutan nak bunuh diri pun, mereka masih buat tak tau.
Atas sebab sebab ini la penyakit mereka boleh melarat ke peringkat yang lebih teruk. Kita kena aware setiap masa. Jangan terlepas pandang. Mereka perlukan bantuan kita. Sekurang kurangnya bagi la perhatian kalau tak dapat nak menolong pun. Jangan pulak di tambah dengan segala cacian dan cemuhan. May be dengan perhatian yang kita bagi, mereka akan beransur ansur baik.
Kajian menyatakan dalam tahun 2020 kemungkinan 20% rakyat Malaysia akan menghadapi masalah mental. Tanda tandanya pun banyak dah kita nampak sekarang. Mainkan peranan kita. Bantu la keluarga dan rakan rakan yang perlukan perhatian kita untuk bebas dari anxiety dah depression. Peranan kita amat penting.

No comments:

Post a Comment