Monday 7 August 2017

Anxiety dan pantang makan. Apa kaitannya?

Ramai yang pelik dan tak setuju, kalau ada anxiety kena jugak berpantang. Kenapa agaknya? Bukan ke anxiety tu cuma sangkut paut ngan mental aje. Betul la tuh. Masalahnya kalau  anxiety tu dah sebabkan GERD atau gastrik, cukup ke setakat pikir positive? Tu belum lagi sakit kronik yang lain.

Overstressed ni menambahkan angin dalam badan sebenarnya. Perut dah jadi macam tak ade protection dari apa apa penyakit sbb pertahanan badan sibuk nak melawan anxiety. Pergi pulak makan segala makanan yang boleh menyebabkan perut merana. Yang tersiksanya sapa nanti? dah la jenuh nak lawan anxiety, kena pulak lawan asid refluks la kembung la sembelit la cirit birit la. Larat ke? Bila di tanya dah baik ke?  Oooo dah, sesekali datang aje tapi boleh kawal.... Seriously? Dah baik ke tuh kalau still on off sakit datang lagi?

So jangan peduli orang kata apa. Kita yang rasa. Nak jaga perut sendiri ke nak jaga hati orang. Tahan ke tiap kali asik nak kawal kawal. Kan bagus kalau sakit tak datang terus. Pada yang berisi sikit tu boleh la menurunkan berat badan. Kan bonus tu?

No comments:

Post a Comment